25 Rasul menurut Al-Quran dan Injil


Rasul-rasul Kami lebihkan sebahagian daripada mereka atas sebahagian yang lain (dengan kelebihan-kelebihan yang tertentu). Di antara mereka ada yang Allah berkata-kata dengannya, dan ditinggalkanNya (pangkat) sebahagian daripada mereka beberapa darjat kelebihan. Dan kami berikan Nabi Isa Ibni Maryam beberapa keterangan kebenaran (mu'jizat), serta Kami kuatkan dia dengan RuhuI-Qudus (Jibril). Dan sekiranya Allah menghendaki nascaya orang-orang yang datang kemudian daripada rasul-rasul itu tidak berbunuh-bunuhan sesudah datang kepada mereka keterangan-keterangan (yang dibawa oleh rasul mereka). Tetapi mereka bertelingkah, maka timbullah diantara mereka: orang yang beriman, dan orang yang kafir. Dan kalaulah Allah menghendaki tentulah mereka tidak berbunuh-bunuhan; tetapi Allah melakukan apa yang dihendakiNya.


Adalah sesuatu yang menarik perhatian saya ketika mengkaji 25 Rasul menurut Islam dan Kristian. Tidak kesemua Rasul di dalam senarai 25 Rasul yang kita ketahui adalah juga Rasul sebagaimana yang terdapat pada kitab Bible. Bahkan ada sesetengah Rasul yang disebut di dalam Quran dihina dengan begitu teruk sekali sehingga tidak layak bagi seseorang yang sangat mulia itu diangkat menjadi Rasul.

Sebagai contoh Nabi Lut, Injil menyatakan bahawa Nabi Lut menjalankan hubungan terlarang dengan anak-anak perempuan baginda. Ini dapat dilihat dengan jelas pada potret-potret yang dilukis dan dianggap suci pada agama kristian?! Walaubagaimanapun terdapat kesamaan dalam kisah Nabi Lut di mana baginda menentang sodomi dengan jelas.

Di bawah disertakan nama-nama Rasul di dalam Islam dan nama lain di dalam Injil.

No Nama Arab Nama Inggeris

1 Adam Adam

2 Idris Enoch

3 Nuh Noah

4 Hud Ada teori mengatakan beliau adalah Eber

5 Saleh Shelah

6 Ibrahim Abraham

7 Lut Lot

8 Ismail Ishmael

9 Ishaq Isaac

10 Yaakub Jacob

11 Yusuf Joseph

12 Ayyub Job

13 Shu'aib Jethro

14 Musa Moses

15 Harun Aaron

16 Dzulkifli Ezekiel

17 Daud David

18 Sulaiman Solomon

19 Ilyas Elijah

20 Ilyasa' Elisha

21 Yunus Jonah

22 Zakaria Zechariah

23 Yahya John

24 Isa Jesus

25 Muhammad Muhammad




0 comments:

Post a Comment


Template Brought by :

blogger templates