Rahsia nombor

Di waktu menuntut di ITM (sekarang UiTM) dahulu saya pernah disuruh oleh pensyarah subjek Islamic studies untuk membuat assignment tentang nombor. Menurut beliau nombor itu menurut sarjana islam yang lepas bukan sahaja bermakna dari segi kuantiti bahkan dari segi kualitinya.

Sebagai contoh nombor 1 dari segi matematik adalah sangat unik kerana ianya adalah satu-satunya nombor yang tidak akan berganda sekiranya didarab dan tidak berkurang sekiranya dibahagi. No 1 menunjukkan kewujudan. Secara mantiknya kalau kita menyoal tanpa mendapat
jawapan daripada murid2 maka kita akan mengatakan "tidak ada seorang pun yang menjawab" Ini menunjukkan tidak wujud jawapan.

No 1 menunjukkan kemenangan atau superiority daripada yang lain. Nombor 1 menunjukkan ketua kerana ketua itu satu tidak dua. Sebagai contoh Agung itu satu, King di England itu satu, Presiden itu satu. Ini membawa kepada kesedaran bahawa dunia ini wujud ketua dan ketua itu satu dan satu itu Yang Maha Esa. Perkara yang mudah!! hanya dengan mengkaji nombor satu sahaja kita sepatutnya telah bertemu dengan kewujudan dan kewujudan itu adalah Allah.

Secara teorinya sekiranya seorang yang waras fikirannya akan mengakui kewujudan yang Maha Esa. Allah itu wujud, daripada Allah (no 1) wujud yang lainnya 1+1+1+.....
Allah itu tidak beranak dan tidak diperanakkan.



Tidak beranak maksudnya tidak berganda 1x1=1 Tidak diperanak/diperwarisi maksudnya 1/1=1 Sedangkan nombor yang lainnya sekurang-kurangnya boleh dibahagi dengan 2 nombor iaitu nombor 1 dan dirinya sendiri atau dikenali sebagai nombor perdana. Contohnya 2,3,5,7 dan sebagainya.

Saya akan cuba mengupas makna disebalik nombor-nombor yang lain Insyaa Allah. Stay tune ....
Murid Al-Quran saya pernah memberi saya soalan ini dengan tidak sengaja 1+1-1/1x1=?
Lebih dalam anda study lebih menakjubkan......

0 comments:

Post a Comment


Template Brought by :

blogger templates